به زرق و برق دنیا خیره نشو!
جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۲ ق.ظ
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَ لَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ ۚ
وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقَىٰ
و هرگز به متاع ناچیزی که به قومی از آنان (قومی کافر و جاهل) در جلوهی حیات
دنیای فانی برای امتحان دادهایم چشم آرزو مگشا، و رزق خدای تو بسیار بهتر
و پایندهتر است.
سوره طه آیه ی 132
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: هر کس چشم به دست مردم داشته باشد، غم او طولانى گردد و غیظش باقى ماند.(تفسیر المیزان)
گرچه قرآن کریم، مال دنیا را خیر(بقره/180)، فضل(جمعه/10) و زینت(کهف/46) مى داند و بهره مندى از آن را حلال و مجاز مىشمارد، لیکن دلبستگى شدید به آن را مذمّت میکند. چرا که زندگى دنیا مثل یک غنچه، عمرى کوتاه دارد و با یک نسیم از بین مى رود.
* رسیدن به مقام رضایت از خداوند، در صورتى است که به زرق و برق دنیا خیره نشوى. (آرى کسى که جذب جلوههاى مادّى شد،
احساس کمبود و تبعیض میکند و از خدا راضى نمىشود) «لعلّک ترضى، لا تمدّن عینیک»
* انسان به طور طبیعى به سوى مادّیات گرایش دارد، امّا باید آن را مهار کند. «لاتمدّن»
* نگاه، مقدّمهی جذب و دلبستگى است. «لا تمدّن عینیک»
ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد
* رهبرى امّت نباید چشم داشتى به مال دیگران و توجّهى به مادّیات داشته باشد و مقهور و شیفتهى دنیاى پر زرق و برق دیگران شود. «لا تمدّن عینیک»
* جلوههاى مادّى حتّى براى انبیا مى تواند خطرساز باشد. «لاتمدّن عینیک»
* همهى متاعهاى دنیوى و وسایل کامیابى، نعمت الهى محسوب نمىشوند. «متّعنا» نه، «انعمنا»
* همهى کافران، کامیاب نیستند. «ازواجاً منهم»
* جلوههاى زندگى دنیوى همچون غنچه و شکوفهاى است که هرگز گل نمىشود. «زهرة الحیوة الدنیا»
* جلوههاى زندگى دنیا، ابزار آزمایش انسانهاست. «لنفتنهم فیه»
* به آنچه در خود داریم بیندیشیم، نه آنچه در دست دیگران مى بینیم. «رزق ربّک خیر»
* رزق دادن از شئون ربوبیّت خداوند است. «رزق ربّک»
* همه ى دارایى هاى انسان رزق او نیست. چون بسیارند کسانى که همه نوع امکانات دارند، امّا بهره خودشان کم است. «لاتمدنّ... متّعنا... رزق ربّک خیر»
* ملاک ارزش هر چیز دو امر است؛ یکى خیر بودن و دیگرى پایدار بودن. «خیر و ابقى»
برگرفته از تفسیر نور حجة الاسلام قرائتی
دوستان عزیز لطفا برای تبیین بهتر مباحث در بخش نظرات مشارکت فرمایید.